Evenementenhal
Promotie deelmobiliteit (14:45-15:05)
Fieke Jongsma, Arne Brugman (Advier) & Liselotte Rasch (PZH)
Ben je ook benieuwd hoe we deelmobiliteit niet alleen kunnen introduceren, maar we er ook voor kunnen zorgen dat het wordt gebruikt? De staalkaart met probeeracties is daar een mooi middel voor. De probeeracties geven inspiratie om autodelen te stimuleren en kunnen op maat gemaakt worden. Kijk welke probeeractie het best bij jouw gemeente past en wij denken mee met hoe je deze het best kunt uitrollen.
Intergemeentelijke samenwerking deelmobiliteit Haagse regio (15:10-15:30)
Rinse Gorter & Frank Bus (gemeente Den Haag)
Het mobiliteitssysteem in de Haagse regio functioneert als één ‘daily urban system’, waarbij bewoners en forenzen dagelijks grenzen tussen gemeenten oversteken zonder dit bewust te ervaren. Voor gebruikers van deelmobiliteit ligt dit anders. Zij ervaren nog wel obstakels bij het passeren van gemeentegrenzen. Gemeenten in de regio streven naar een efficiënter mobiliteitssysteem, waarbij deelmobiliteit een belangrijke rol speelt in de transitie van bezit naar gebruik en het leefbaar maken van straten. Om deze uitdagingen aan te pakken, hebben de gemeenten Den Haag, Rijswijk, Leidschendam-Voorburg, Pijnacker-Nootdorp en Delft, met steun van de MRDH, gezamenlijk een onderzoek gestart naar de potentie van grensoverschrijdende ritten voor deelmobiliteit. Hierbij wordt een maatregelenpakket ontwikkeld voor een regionaal, grensoverschrijdend deelmobiliteitsysteem waarbij ruimte is voor lokale invulling.
Vindbaarheid mobiliteit & open data (15:35-16:05)
Stefan de Konink (OpenGeo)
Hoe kunnen we de kansen die een maatschappelijke reisplanner brengt combineren met de innovatieve successen uit het verleden? Stefan de Konink neemt je in een reis door de tijd mee in een workshop over (gemiste) kansen in reisinformatie systemen. We bespreken de verschillende modaliteiten en wat nodig is om dat te kunnen beïnvloeden.
Publieke mobiliteit (16:10-16:40)
Fransje Oudshoorn (DOVA) & Anne-Lokke van der Zalm (PZH)
Wat is publieke mobiliteit? En waarom is het een mooi, maar ingewikkeld concept? Fransje beantwoord deze vragen en Anne-Lokke presenteert de resultaten van de snelstudie ‘ov verbreden naar publiek vervoer’: een handvol adviezen over waar je nou aan moet denken als je in jouw regio publieke mobilliteit wil implementeren. Aan de hulp van stellingen verkennen je samen met Fransje de stand van zaken in de regio’s én de behoeftes: waar staan we en wat heb jij nodig van de provincie en/of DOVA om aan de slag te kunnen met publieke mobiliteit.
Snelstudie: Zuid-Holland op de fiets (16:45-16:55)
Ronald Haverman & Anne-Lokke van der Zalm (PZH)
We zijn (weer) gestart met een nieuwe snelstudie. Dit keer over fietsen in Zuid-Holland. We hebben al een paar deelvragen opgesteld, maar input en hulp zijn van harte welkom. Denk jij met ons mee?
Tuinzaal
TomTom en datagedreven werken (14:45-15:30)
Jeroen Brouwer (TomTom)
In deze interactieve sessie gaan we in op het verzamelen van mobiliteitsdata. Welke data heeft TomTom toegang toe, op welke manier kan de data op een AVG-vriendelijke manier worden verwerkt en welke oplossingen levert TomTom aan de automobiel-, big-tech- en overheidswereld. Na deze introductie gaan we in op de nieuwste data-bronnen en de grootste data uitdagingen. We sluiten de sessie af met een verzameling van voorbeelden waar de TomTom-data voor mobiliteit wordt ingezet, want van de Taipei verkeerscentrale tot de Paris Olympics, er zijn eindeloze toepassingen van het gebruik van slimme mobiliteitsdata!
Verkeersveilig gedrag (15:35-16:05)
Marieke van Daal (ROV Zuid-Holland)
In Zuid-Holland komen, gemiddeld genomen, iedere dag zeker 20 mensen niet veilig op hun bestemming door een verkeersongeval. In 2022 waren dat er zelfs 22 per dag (7.869 gewonden en dodelijke slachtoffers in dat jaar).
Veel ongelukken komen door menselijk gedrag. Bijvoorbeeld omdat we te hard rijden, afgeleid zijn, op onze smartphone kijken of het licht op onze fiets niet aan hebben. Het ROV Zuid-Holland motiveert en faciliteert verkeersdeelnemers om het eigen gedrag aan te passen als dat nodig is, en om ook de mensen in hun nabije omgeving daarvoor te motiveren. Graag lichten we een onderdeel uit onze aanpak toe.
Zero-emissie zones (16:10-16:40)
Eric Jellema (gemeente Leiden) & René Nelissen (gemeente Den Haag)
Marnixpassage
Serious game: De ultieme mobiliteitsmix (14:45-15:30)
Tessa Leferink (LEF mobiliteit) & Niels van Oort (TU Delft)
We willen met mobiliteit verschillende doelen bereiken. Een leefbare, veilig en duurzame wereld, maar ook toegankelijke wijken voor iedereen met efficiënte logistiek en betaalbare opties. Met de serious game ‘de optimale mix’, ga je in deze sessie van driekwartier met jouw team aan de slag om een mobiliteitssysteem te ontwerpen voor de toekomst. Hierbij maak je gebruik van principes van brede welvaart van het PBL. Deze interactieve sessie wordt begeleid door Niels van Oort (TU Delft) en Tessa Leferink (LEF mobiliteit), en is onderdeel van de ontwikkeling van de game. We horen graag je feedback, in deze levendige workshop.
Serious game: Het Grote Hubrollenspel (15:35-16:20)
Iris van Gerrevink & Edgar Huitema (AT Osborne)
Ontdek wat de rol van jouw gemeente/provincie is bij het realiseren van hubs. Aan de hand van 7 vragen stellen wij samen met jou op een interactieve manier de diagnose over welke rol het meest passend is. Hieruit volgen richtlijnen over de werkwijze rondom de business case, de samenwerking met marktpartijen en de aansluiting van de hub op het mobiliteitssysteem. We hebben drie typische rollen gedefinieerd die een overheidspartij kan aannemen ten aanzien van de ontwikkeling en exploitatie van een mobiltieitshub. Elke rol wordt nader ingevuld door de basiskeuzes die worden gemaakt, de doelen die worden nagestreefd en de werkwijze die daarbij wordt gehanteerd.
De implementatie van STOMP (16:25-16:55)
Anne Kok (gemeente Den Haag)
Iedereen is op zoek naar hoe het beste STOMP te implementeren is. In deze sessie vertelt Anne Kok over waarom er in de gemeente Den Haag gebruik wordt gemaakt van het STOMP principe en hoe zij dit interpreteren om toe te kunnen passen. Ook gaat het over wat er voor nodig is en wat dit voor de organisatie betekent. Graag gaat zij met het publiek in gesprek over deze aanpak. Het delen van ervaringen is van groot belang voor het ontwikkelen van een steekhoudende aanpak voor alle gemeenten in Nederland. Dus kom vooral langs!
Eemwijk (max. 25 personen)
Liften, de vergeten optie (14:45-15:30)
Marjan Knippenberg (Stichting NederlandLift)
Liften is voornamelijk een vergeten optie die een herwaardering verdient. Het kan een hele simpele, goedkope en sociale oplossing bieden voor bepaalde mobiliteitsproblematiek. Tijdens de deelsessie neemt Marjan Knippenberg (voorzitter Stichting NederlandLift) u mee in haar persoonlijke woon-werk liftervaringen, onderzoeksdata over liften, welke liftinitiatieven er zijn in Nederland en in het buitenland, haar oproep aan alle gemeenten van Nederland liften beter te faciliteren en de resultaten daarvan. Ze vraagt ook uw input hoe liften als volwaardige vervoersmethode gezien kan worden en een oplossing kan zijn voor mobiliteitsproblematiek in uw gemeente.
Sturen van deelmobiliteit: een verkenning in de regio Amsterdam (15:35-15:55)
Bram Nieuwstraten (Vervoerregio)
De Vervoerregio wil werken aan Publieke Mobiliteit. Maar heeft alleen nog maar OV geregeld. Wat zij als overheid met deel- en flexvervoer wil is nog grotendeels onbepaald. Wat doet de regio/provincie, wat doet de gemeente, en wat doet het Rijk? We merken dat aanbieders maar moeilijk buiten de stadscentra actief worden, en dat vaak niet zo lang volhouden, en dat helpt niet mee in deze ambitie. Ter vergelijking, wanneer OV volledig commercieel zou zijn, dan zouden partijen ook alleen daar rijden waar de meeste potentiele reizigers zitten.
Ooit is dat opgelost met een overheidsrol. De Vervoerregio verkent eenzelfde rol bij deelmobiliteit. Bram neemt u mee in afwegingen, proces, zin en onzin van regionale overheidssturing op deelmobiliteit. Daar kunnen we als Zuid-Holland ook van leren.
RAPTOR challenge Scheveningen (16:00-16:20)
Sven Mittertreiner (gemeente Den Haag)
Tijdens het badseizoen is Scheveningen bij mooi weer druk bezocht. Dit kan op zulke momenten grote drukte veroorzaken op de weg. Ook parkeervoorzieningen voor zowel auto’s als andere voertuigen raken dan vol. Daartoe heeft de gemeente Den Haag dit vraagstuk voorgelegd aan EIT Urban Mobility die een aantal startups hierover heeft laten nadenken. Uiteindelijk is er één de winnaar geworden en deze partij heeft haar oplossing in Den Haag mogen testen. Dit was de nudging-app Kobla uit Noorwegen. Tijdens deze sessie vertelt de gemeente Den Haag over haar ervaring met de RAPTOR challenge van EIT Urban Mobility. Hierin hebben verschillende startups mogelijke oplossingen aangedragen om de piekdrukte naar Scheveningen te verminderen. De nudging-app Kobla is hieruit als winnaar naar voren gekomen.
Het belang van mobiliteitsdata (16:25-16:55)
Leon Deckers & Anton Mureau (Zuid-Holland Bereikbaar)
Mobiliteitsdata worden steeds belangrijker! Slimme voertuigen op de weg en de groeiende afhankelijkheid van navigatiesystemen, apps en autonome systemen maken dit duidelijk. Maar hoe kunnen we deze data adequaat beheren? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat alle informatie, zoals verkeersborden, digitaal beschikbaar is voor weggebruikers? In deze sessie zullen Leon Deckers en Anton Mureau van het datateam van Zuid-Holland Bereikbaar ons meenemen in de fascinerende wereld van mobiliteitsdata. We zullen bespreken hoe we ervoor zorgen dat wegwerkzaamheden correct worden weergegeven in navigatiesystemen, hoe we ons voorbereiden op ISA (intelligente snelheidsassistentie) en wat de stand van zaken is met betrekking tot fietsdata. Na deze korte mobiliteitssessie ben je weer helemaal op de hoogte!