
Onderdeel van: Acht kansen voor mobiliteit
Steeds meer overheden geven meer ruimte aan lopen en fietsen. Daarbij hanteren ze het STOP-principe, wat staat voor Stappen (lopen), Trappen (fietsen), OV (openbaar vervoer) en Personenauto, in díe volgorde. Den
Ruimte voor lopen
Alle gemeenten hebben fietsbeleid, steeds meer gemeenten ontwikkelen nu ook loopbeleid. Het verbeteren van voorwaarden voor wandelen, fietsen en OV gebeurt vaak in een strategische (stedelijk) mobiliteitsplan. Zo passen Eindhoven, Groningen en Utrecht elementen van de 15-minutenwijk toe, waarin je voorzieningen binnen een kwartier lopen of fietsen kunt bereiken.
Rotterdam toont ambitie
Een goed voorbeeld van ambitie op het vlak van zowel lopen als fietsen is de gemeente Rotterdam.
- Rotterdam Loopt 2025; de voetganger op een voetstuk. Lees dit ambitiedocument
- Fietskoers 2025; de fiets als hefboom in de Rotterdamse mobiliteitstransitie. Lees dit ambitiedocument

Richt steden groener in
Vergroenen van de openbare ruimte maakt lopen en fietsen aantrekkelijker. Steden als Leiden (groene ring Singelpark) en Rotterdam (zeven stadsprojecten) geven het goede voorbeeld.
Afbeelding: Ontwerp Omgevingsvisie Leiden 2040

> Verder naar Uitdaging 3: Ruim baan voor openbaar vervoer