Op dit moment loopt een nieuwe snelstudie:
Hoe richten we Zuid-Holland verstandig in zodat het effect van “de kracht van nabijheid’ de provincie vooruit helpt? Integrale aandacht hierbij voor mobiliteit in relatie tot wonen, werken, bedrijvigheid, voorzieningen, recreatie en ov in de nabijheid.
Meer info: Snelstudie “De kracht van nabijheid“. Wil je meedenken of meedoen aan deze snelstudie, laat het ons weten: kenniszuidholland@pzh.nl
Eerdere Snelstudies:
Hoe ziet de ideale wijk er uit? Waar ligt die (dicht bij OV?) en hoe zit het met de nabijheid voorzieningen als winkels, gezondheidszorg, werkgelegenheid en recreatie?
Hoe mooi kan Zuid-Holland worden als we de komende tien jaar flink meer gaan fietsen? En welke maatregelen kunnen we dan nemen? Dat zijn de vragen van deze snelstudie, een compact onderzoek binnen Kennis Zuid-Holland ter inspiratie. Fietsen is een leuke gezonde en goedkope manier van verplaatsen met veel voordelen voor de hele samenleving. Daarom doet de provincie Zuid-Holland de oproep: ‘Ga gewoon fietsen’.
Publieke mobiliteit is de manier om van A naar B te komen als je niet met je eigen vervoer reist. Het gaat niet alleen om openbaar vervoer, maar ook om deelmobiliteit, flexvervoer, meerijdiensten, doelgroepenvervoer en hubs. Er liggen kansen in Zuid-Holland voor!
Deze studie is ter inspiratie voor aansprekend mobiliteitsbeleid en doordachte ruimtelijke ordening die passen bij de grote opgaven van deze tijd (energie, klimaat, stikstof & woningen). Graag gaan we samen op weg naar een duurzaam en prettig Zuid-Holland waar het voor iedereen goed wonen, werken en leven is.
Het busvervoer staat onder druk door de grote overheidsbijdrage die nodig is om het systeem draaiende te houden.
Dichter bij huis werken (in zogenoemde 'thuiswerkhubs') kan bijdragen aan een beter bereikbare provincie waarin het goed toeven is.
In deze snelstudie staan een groot aantal maatregelen om mensen aan te zetten slimmer te reizen dan met een auto. Vervolgens zijn de gerangschikt op urgentie en kansrijkheid.
Er liggen kansen in Zuid-Holland voor deelfietsen en deelscooters. Vooral in de grote steden zijn deze deelvoertuigen al aan een flinke opmars bezig, maar dragen deelfietsen en deelscooters ook bij aan een betere mobiliteit?