Onderdeel van de snelstudie ‘OV verbreden naar publiek vervoer


Een interessante vervoervorm tussen buurtbus (met vaste dienstregeling, haltes en route) en flextaxi (met flexibele vertrektijden en route) in is de succesvolle ‘Vlinder’ van vervoerder Arriva, ook wel ‘de Uber van het OV’ genoemd. De Vlinder is een 9-persoonsbusje dat ’s avonds rijdt als er te weinig reizigers zijn voor een gewone lijnbus, zoals die overdag rijdt. De Vlinder staat bijvoorbeeld altijd klaar bij het station, waar elk half uur een trein aankomt. Treinreizigers kunnen erop vertrouwen dat de Vlinder hen op vaste vertrektijden zo snel mogelijk van het station naar hun uitstaphalte brengt. De software berekent continu de efficiëntste route. Het kan dus zijn dat de Vlinder een deel van de route overslaat als daar geen reizigers willen in- of uitstappen. 

Wil je op een andere halte dan het station instappen, dan moet je de Vlinder reserveren. Dat kan kort van tevoren (gemiddeld duurt het 12 minuten voordat de Vlinder arriveert), per app of telefoon. De Vlinder rijdt inmiddels in Alphen aan de Rijn, Doetinchem, Hengelo, Laren, Leeuwarden, Lochem, Sittard, Tiel, Venlo en Zaltbommel. Het aantal Vlinderreizigers groeit. Een soortgelijke vervoerformule kan worden ingezet vanaf andere knooppunten, bijvoorbeeld hubs of busstations (als Heinenoord in de Hoeksche Waard), als je die als provincie maar uitvraagt in je OV-aanbesteding. Nieuw idee is om gestrekte HOV-lijnen die overdag scholen en werklocaties aandoen ’s avonds aan te vullen met Vlinder-achtige taxibusjes die meer in kernen komen en mensen dichterbij huis oppikken.

Voor- en nadelen Vlinder 
+ staat ’s avonds klaar op station of ander knooppunt (overdag lijnbus)  
+ vertrekt in principe elk half uur volgens dienstregeling, in aansluiting op aankomst (H)OV 
+ vaak kortere, snellere route (dan buslijn) naar uitstaphalte  
+ bij reizigersgroei weer makkelijk terug te schalen naar buslijn 
+ mooie mix van OV en taxi (potentie voor reizigersgroei) 
– voor route naar station wél altijd reserveren (kan kort van tevoren) 
– wordt nog niet aangeboden op heel veel plekken

Wat kunnen we doen?

  • Aangezien de Vlinder één van de interessantste concepten voor reizigers blijkt te zijn, de mogelijkheden voor het concept van de Vlinder verkennen in verschillende (landelijke) gebieden, zoals ook genoemd in het coalitieakkoord. Bijvoorbeeld daar waar in de avonduren een buslijn niet haalbaar is.
  • Experimenten met vlinderconcept in Zuid-Holland.
  • Bij nieuwe concessies nadrukkelijk wensen meenemen voor een Vlinder-achtig concept.
  • Onthoudt: de reizigers willen betrouwbaarheid (en continuïteit). Neem dit mee in de afwegingen m.b.t. het veranderen van normale dienst naar Vlinder-dienst (of andersom).
  • Monitor het vervoer/gebruik en pas je vervoer daarop aan.

Verder lezen…
Arriva geeft boost aan flexibele vlinder – OV Magazine

Deze website maakt gebruik van cookies

Lees meer