3. Ruim baan voor openbaar vervoer

Onderdeel van: Acht kansen voor mobiliteit 


Snel van A naar B. Naar school, naar het werk, een bezoek aan vrienden. We investeren flink in goed openbaar vervoer. Als alles goed op elkaar aansluit kan iedereen een snelle, veilige en duurzame reis van deur tot deur maken: lopend, met de fiets, het openbaar vervoer, de auto of een combinatie daarvan.

De kracht van het openbaar vervoer is het bundelen van individuele ritten tot collectieve stromen. Dat scheelt ruimte op de weg en in steden, levert veiliger verkeer op en is beter voor het milieu.

Voor OV-reizigers is het voordeel dat ze hun reistijd nuttig kunnen besteden: in bus, tram, metro en trein kun je dingen doen die in de auto niet mogen: lezen, smartphone gebruiken, werken, een dutje doen.

OV versnellen & stimuleren

Overheden kunnen het OV versnellen & stimuleren, zodat het meer gebruikers trekt. In Zuid-Holland zijn twee opdrachtgevers van het OV (ook wel: OV-autoriteiten):

1. De provincie gaat over het regionale openbaar vervoer in Zuid-Holland: spoorlijnen Gouda – Alphen aan den Rijn en Dordrecht – Geldermalsen (MerwedeLingelijn, merwedelingelijn.nl); regionale buslijnen in en om de Drechtsteden, op Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee en in Zuid-Holland Noord; openbaar vervoer over water (Rotterdam – Drechtsteden).
2. De Metropoolregio Rotterdam Den Haag gaat over het OV (vooral stadsvervoer) in en om Haaglanden en Rotterdam.

Wint de trein het ooit van het vliegtuig?

Door snelle treinen te stimuleren die vaak rijden wordt de trein niet alleen een alternatief voor de auto, maar ook voor het vliegtuig. Dit geldt voor reizigers, maar ook voor al die postpakketjes die nu nog met het vliegtuig gaan, maar ook met de trein mee kunnen. De provincie is groot voorstander van internationaal personen- en goederenvervoer per trein en werkt daar samen met andere overheden aan. Eurocommissaris Frans Timmermans roept op nu echt haast te maken met een Europese boekingsapp

Ontwerp lijnen opnieuw voor sneller OV

Snellere bussen, via minder haltes, verhoogt de effectieve snelheid van de reiziger. De snelstudie ‘Sneller reizen met de bus in Zuid-Holland’ laat zien wat er mogelijk is. Deze gedachte wordt ook goed weergegeven in het filmpje van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). In sommige dunbebouwde gebieden kan vraagafhankelijk openbaar vervoer of deelmobiliteit een goede aanvulling zijn.

Verbeter het doorstromen van OV

Wegbeheerders als provincies en gemeenten kunnen het OV sneller en dus aantrekkelijk maken door bussen vlotter te laten doorstromen. Dat kan bijvoorbeeld door de aanleg van busbanen, doorsteekjes en eigen op- en afritten. Ook kunnen bussen prioriteit krijgen bij verkeerslichten. Een mooi voorbeeld van businfrastructuur is de Zuidtangent van ruim 50 kilometer lang. Verder zijn er steeds meer overheden die overwegen om bestaande rijstroken exclusief te bestemmen voor het openbaar vervoer (zie bijvoorbeeld de discussie in Rotterdam om twee van de vier rijstroken in de Maastunnel vrij te spelen voor het OV).

Afbeelding: Vascer, via Wikimedia Commons

Help R-net verder uit te bouwen

R-net is de naam van het hoogwaardig openbaar vervoer in de Randstad. Dat zijn frequente, snelle en comfortabele regionale treinen, metro’s, trams en bussen. Met actuele reisinformatie en overdekte wachtgelegenheid. De provincie Zuid-Holland heeft de afgelopen tien jaar twee regionale spoorlijnen en veel buslijnen opgewaardeerd tot R-net. Bij buslijnen gebeurde dat vooral door lijnen te ‘strekken’ (rechter te maken). Daardoor kronkelen ze niet meer door elk dorp, maar voeren ze vaker over de provinciale weg of rondweg. Zodoende snijdt het mes aan meer kanten: de bus wordt sneller, trekt daardoor meer (keuze)reizigers (ook uit de auto), rijdt daardoor efficiënter en kost minder subsidie. Zodoende kun je voor hetzelfde geld meer OV bieden. Zuid-Holland werkt met andere overheden in de Randstad aan het uitbouwen van R-net.

Plan nieuwe HOV-routes en garandeer bestaande routes

Garanderen dat hoogwaardige buslijnen langere tijd blijven bestaan en aangeven waar nieuwe R-net lijnen komen zorgt dat huishoudens en bedrijven zich ‘langs de lijn’ kunnen vestigen. Dit heeft een positief effect op een ruimtelijke ordening waar de mensen niet van de auto afhankelijk zijn. Het OV-bureau Groningen-Drenthe behandelt de routes van hoogwaardig OV als ware het raillijnen. Ze zijn ze voor tien tot twintig jaar vastgelegd in ruimtelijke plannen.

Afbeelding: Willem_90, Wikimedia Commons

> Verder naar Uitdaging 4: Meer vervoermiddelen delen

Voor algemene vragen kunt u contact opnemen via: kenniszuidholland@pzh.nl

Meer nieuws

Deze website maakt gebruik van cookies