Kernpunten:
- Vormgeving
- Taalgebruik
- Vindplaats
- Sociale media
Het ontsluiten van kennis
Een voorwaarde voor de doorwerking van een onderzoek is dat de kennis goed vindbaar is. Dit betekent dat iedereen het onderzoek zou moeten kunnen vinden, bijvoorbeeld via een website of sociale media. Deze manier van kennis ontsluiting is erg passief, maar wel nodig voordat je verder gaat in de volgende stappen met meer proactieve manieren van kennisdoorwerking en het benaderen van een doelgroep. Hieronder staan een aantal zaken waar je aan kunt denken bij het ontsluiten van kennis.
Vormgeving
De vorm van het eindresultaat is een belangrijke factor voor een goede en vooral inclusieve manier van kennisdeling. Door het onderzoek via een toegankelijke PDF of volledig webbased te verspreiden wordt het onderzoek ook beschikbaar voor slechtzienden. Daarnaast kun je zorgen dat de vormgeving van het rapport of de website ondersteunend is aan de inhoud. Hou het simpel en daarmee ook inclusief.
Taalgebruik
Hoewel een strategisch onderzoek vaak complexe zaken behandelt en het rapport en de conclusies daarmee niet altijd even makkelijk te lezen zijn, is het belangrijk om tijdens de verspreiding van het onderzoek te letten op taalgebruik. Zorg dat deze helder en inclusief is en zoals eerder benoemd goed aansluit op de doelgroep. Deze doelgroep heeft niet altijd de voorkennis om meteen thuis te zijn in de complexe taal van het onderzoek. Met het juiste taalgebruik in de communicatie kun je dus de impact van het onderzoek bevorderen.
Vindplaats
In dit digitale tijdperk wil je natuurlijk dat jouw onderzoek ook online de juiste vindplaats heeft. De online kennisbibliotheek van Kennis Zuid-Holland is daarom een goede plek om te beginnen. Hier staan alle onderzoeken van de provincie bij elkaar op een geordende en toegankelijke manier. Wanneer het onderzoek met de juiste termen in de kennisbibliotheek staat zal het ook makkelijker te vinden zijn via de zoekmachines.
Sociale media
Na het afronden van het onderzoek is het natuurlijk tijd om het wereldkundig te maken. Dit kun je bijvoorbeeld doen via sociale media. Maak hierbij vooral gebruik van de expertise op dit gebied binnen jouw organisatie, zodat je via de juiste kanalen op de goede manier de doelgroep van het onderzoek bereik. Hoewel een boodschap op sociale media een call-to-action kan bevatten, is dit vaak toch nog een vrij passieve manier van kennisdeling. Tijd dus om in de volgende stap naar meer proactieve en interactieve vormen van communicatie te kijken.