Om te kijken waar Zuid-Holland het beste kan verstedelijken, hebben we een snelstudie uitgevoerd: “De ideale woonwijk in Zuid-Holland, nabij voorzieningen en hoogwaardig OV”.
Zie ook de kaartviewer over de nabijheid van voorzieningen.
1. Veel voordelen
15-minutenwijken waarin bewoners veel voorzieningen binnen een kwartier lopen of fietsen kunnen bereiken, bieden veel voordelen. In zo’n wijk ben je vanaf je huis in maximaal 15 minuten bij essentiële voorzieningen zoals een arts, café, park, school, sportveld en winkel. Hierdoor verandert de mobiliteit: meer actief vervoer in de vorm van lopen of fietsen. Dit dient ook andere doelen, zoals een gezondere leefomgeving en meer sociale cohesie.
2. Wonen bij OV
Woonwijken rond hoogwaardig OV (treinstations, R-nethaltes) bieden snelle verbindingen met de rest van Zuid-Holland en Nederland zonder noodzaak altijd in de auto in te stappen. Wonen nabij hoogwaardig OV helpt daarmee de mobiliteitstransitie naar duurzamer en veiliger vervoer en zorgt dat minder ruimte in wijken nodig is voor het parkeren van auto’s. Het autobezit zal daardoor dalen.
3. Kaarten uitstekende tool
Kaarten met (open) data over nabijheid van voorzieningen en HOV zijn een uitstekende tool voor verder onderzoek naar de ideale woningbouwlocaties. Ze geven inzicht in locaties die hoog scoren (groen op de kaart) op nabijheid van voorzieningen en OV en gebieden die laag scoren (rood).
4. Bij stadscentra scoort goed
Uit de kaarten blijkt dat gebieden bij een stadscentrum goed scoren op voorzieningen. Inclusief OV, scoren de meeste raillocaties uit de Verstedelijkingsstrategie goed:
• aan de ‘Oude Lijn’: Leiden, Den Haag, Rijswijk, Delft, Schiedam, Rotterdam, Zwijndrecht en Dordrecht
• aan andere spoorlijnen: Alphen aan den Rijn, Gorinchem en Gouda
• aan de metro: Spijkenisse.
Ook kleinere kernen
Naast locaties uit de Verstedelijkingsstrategie scoort een aantal kleinere kernen ook goed op nabijheid van voorzieningen en redelijk op OV:
• R-net (bus of metro): Brielle, Hoek van Holland, Middelharnis, Oud-Beijerland en Schoonhoven
• R-net (trein): Bodegraven en Sliedrecht.
Zes aanbevelingen
- Beschouw de deelfiets als deel van de mobiliteitstransitie: kijk dus ook naar de deelbakfiets, deelauto en ander mogelijk deelvervoer.
- De deelsystemen kennen nu vooral voordelen voor een selectief aantal mensen. Verken ook mogelijke (financiële) rollen die deelvervoer voor meer mensen beschikbaar maken.
- Hou een locatiescan: waar liggen interessante plekken voor deelfietsen en deelscooters?
- De relatie bus + deelfiets/deelscooter is niet zo sterk is als de relatie trein + OV-fiets; ga experimenteren met bus + deelvervoer om te zien wat werkt.
- Gemeenten met praktijkervaring en aanbieders van deelvervoer ervaren weinig problemen met ruimtelijke kwaliteit in steden; doe ook proeven in rustigere gebieden, waar de effecten anders kunnen zijn dan in de stad.• Sluit aan bij verschillende monitortools, zoals het Dashboard Deelmobiliteit van kenniscentrum CROW.